Puntstuk polarisatie

Eindelijk heb ik de stap gemaakt naar Peco wissels met geleidend puntstuk. In mijn vorige banen heb ik dat altijd achterwege gelaten, omdat ik dacht dat niet nodig zou zijn én – misschien nog wel belangrijker – omdat dat toch een drempel voor me was.Geleidende puntstukken moet je immers polariseren (dacht ik).

Op de huidige baan wil ik echter een goed en betrouwbaar rijgedrag en dan kom je eigenlijk niet onder geleidende puntstukken uit. En op schaal N kom je dan al snel terecht bij de wissels van Peco.
Nu zijn die wissels zo slim gemaakt dat je de puntstukken strikt genomen niet hoeft te polariseren. Met het omzetten van de wissel wordt ook de polariteit omgezet en in wezen hoeft je dus niets te doen. Maar ……. ik verwijder bij de wissels het veertje dat er voor zorgt dat de tong strak tegen de rail komt te liggen. Als je dan met een servo de wissel omzet kan het gebeuren dat de druk nét niet groot genoeg is om een betrouwbaar contact te krijgen.
En dat bleek dus ook…… Eerst dus maar eens geprobeerd de servo’s strakker aan laten trekken (met de OC32 kun je de servo’s gelukkig in suspend modus zetten – dan heb je geen last van dat irritante gebrom) . Dat hielp wel, maar die belasting van de servo’s leek me toch niet de beste oplossing.

Dus ik kon er niet onder uit: er moest gepolariseerd worden.
Om dat te realiseren heb je verschillende oplossingen. Zo kun je bijvoorbeeld een solid state relais gebruiken, maar dat betekent weer extra aansluitingen op de oc32. Dat moest ook anders kunnen.
Ik heb gekozen voor de montage van een micro-schakelaar op de servo.

servo met schakelaar

Zoals je kunt zien heeft de schakelaar een “lipje”. Dit wordt door de beweging van de servo arm bediend en zet de schakelaar in positie 1 of 2. De witte draad loopt naar het puntstuk, de rode en zwarte komen van de ringleiding (rail voeding). In theorie zou de schakelaar er dus voor moeten zorgen dat het puntstuk altijd voorzien wordt van de juiste polarisatie. In theorie dus, maar de praktijk leerde dat het exact positioneren van de schakelaar toch wat problemen opleverde. Het gevolg was dat het omschakelen soms net iets te vroeg of te laat gebeurde, waardoor er kortsluiting ontstond. En dat was weer een gevolg van het feit dat ik de tongen NIET fysiek losmaak van het puntstuk.
Ik kon dus twee dingen doen: óf de draadbruggen onder de wissel verwijderen, óf een isolatie op de wissel aanbrengen. Ik heb gekozen voor het laatste.

Peco met notitie

Hierboven zie je links een rode cirkel staan – daar heb ik wat isolatielak op de de rail aangebracht. Hetzelfde heb ik bij de tegenover liggende rail gedaan. Bij de rechter cirkel is de aansluiting van de schakelaar naar het puntstuk gesoldeerd.

Tot nu toe werken alle wissels perfect en is er geen kortsluiting meer.